To już kolejny rok, kiedy nasza szkoła realizuje zadania w ramach otrzymanej akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-SCH-000095311w programie Erasmus+. W dniach 13-18 maja 2024 r dziesięcioro uczniów klas VI i VII pod opieką pań Moniki Jurczak, Małgorzaty Woźniak-Stefańskiej udało się do szkoły partnerskiej Colegium Publico w Almerii. Razem realizowaliśmy projekt edukacyjny pt. „Europa Młodych Dusz: Spotkanie Kultur i Pasji”.
Zanim wyruszyliśmy na europejski szlak, spotkaliśmy się z naszymi partnerami na platformie etwinning. Wykonywaliśmy tam szereg zadań, które pozwalały poznać się wzajemnie, odkryć tajniki kultury i tradycji naszych krajów, poznać podstawowe zwroty językowe i najciekawsze zabytki najbliższego otoczenia. Jednym z zadań było przygotowanie samodzielnie zaprojektowanej kartki z życzeniami i krótkim opisem naszych tradycji z okazji Świąt Wielkanocnych. Kolejnym była prezentacja o zamku w Ogrodzieńcu i innych atrakcjach naszej małej ojczyzny. Był też konkurs na zaprojektowanie logo naszego projektu. Każdy z nas nagrywał filmik o sobie, a razem tworzyliśmy filmik o naszej szkole. Oczywiście wszystko języku angielskim, aby rozwijać swoje kompetencje językowe.
Wreszcie 13 maja podekscytowani i gotowi na nowe wyzwania spotkaliśmy się na lotnisku oczekując na przygodę. Najpierw lot samolotem, potem podróż autokarem i wreszcie zmęczeni dotarliśmy do miejsca docelowego – niezwykle pięknej Almerii.
Drugiego dnia poznaliśmy kolegów ze szkoły partnerskiej. Ten dzień był dla nas dużym wyzwaniem. Królował w nim język angielski, ponieważ konwersacje toczyły się właśnie w tym języku. Był to pierwszy dzień integracji. Poznawaliśmy się nawzajem i dowiedzieliśmy się jakie są różnice pomiędzy naszymi szkołami. Uczniowie opowiadali, jak wyglądają zajęcia w naszej szkole i zaprezentowali ją wykorzystując przygotowany wcześniej filmik nagrany podczas zajęć. Koledzy z Almerii pokazali nam swoją placówkę i mówili, jak u nich przebiega dzień nauki. Okazało się, że zorganizowany jest nieco inaczej. Przede wszystkim lekcje zaczynają się o godzinie 9.00 i trwają do 14.00, w trakcie jest trzydziestominutowa przerwa obiadowa, a lekcja trwa 55 minut. System ocen jest w skali od jeden do dziesięciu i mogą się pochwalić się dłuższymi wakacjami, ponieważ ich rok szkolny zaczyna się w połowie września, a kończy się w połowie czerwca.
W trzecim dniu wspólnie z naszymi hiszpańskimi przyjaciółmi przedstawiliśmy swoje regiony, czym się charakteryzują, jakie są nasze ulubione potrawy i co warto zobaczyć. Każda strona dowiedziała się dużo ciekawych informacji dotyczących historii i kultury miejsc. Zaprezentowaliśmy również legendy o duchach z naszego regionu, co wzbudziło duże zainteresowanie. Było też mnóstwo dobrej zabawy podczas wykonywania zadań sprawdzających, co udało nam się zapamiętać.
Czwarty dzień był bardzo intensywny. Wspólnie z nowymi kolegami mieliśmy misję ratowania naszych krajów przed zagładą. Naszym celem było wykonanie przeróżnych zadań w określonym czasie, aby ocalić Hiszpanię i Polskę. Wszystkie zadania były wykonywane w zespołach polsko-hiszpańskich. Musieliśmy na przykład zbudować zamek wzorując się na zdjęciu, zdobyć informacje o przedstawionych budowlach, nauczyć się nawzajem tradycyjnych tańców, a nawet opowiedzieć naszym kolegom o bursztynach.
Ostatniego dnia zostaliśmy zaproszeni do wspólnego zwiedzania zamku w Almerii. Był to kolejny moment szlifowania języka angielskiego. Dużo dowiedzieliśmy się o ruinach tej wspaniałej budowli. Zwiedziliśmy również muzeum, w którym są pokazane pierwsze domy hiszpańskie. Widzieliśmy również muzeum archeologii, gdzie zobaczyliśmy, jak wyglądało dawniej życie w tym wspaniałym miejscu. Na koniec przedstawiliśmy stworzone przez nas postacie i początek historii, która ich dotyczyła, a następnie grupa przeciwna musiała wymyślić dalszy ciąg tejże historii. Było mnóstwo śmiechu, gdyż wychodziły nam zabawne historie.
To była niezapomniana przygoda dla nas wszystkich połączona z poznawaniem tradycji, historii oraz trenowaniem języka angielskiego w codziennym użyciu.
Niestety wszystko co dobre szybko się kończy i musieliśmy się pożegnać.
Ale pomimo tak krótkiego spotkania nawiązało się wiele relacji pomiędzy uczniami, które z pewnością będą kontynuowane.