Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

sp.ryczow@ogrodzieniec.pl

32 67 320 16

Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: globus.

Nauka to potęgi klucz

Aktualności

Kolejna odsłona Erasmus +

Filtrowanie aktualności

data od

data do

Kolejna odsłona Erasmus +

Realizujemy pierwsze zadanie w ramach projektu „Na kulturowym szlaku Europy” finansowanego przez Narodową Agencję w ramach programu Erasmus+ W ramach otrzymanej akredytacji w programie Erasmus+ na lata 2021-2027 nasza szkoła po raz kolejny realizuje projekt edukacyjny. W tegorocznych działaniach zostały zaplanowane trzy zadania: job-shadowing, mobilność edukacyjna dla uczniów oraz szkolenia dla nauczycieli. Na realizację tych zadań otrzymaliśmy budżet w wysokości 22 930 euro. W dniach 21-24 listopada 2023 r. trzech nauczycieli naszej szkoły: Justyna Zielińska (nauczyciel języka polskiego i dyrektor), Katarzyna Podsiadło (nauczyciel języka angielskiego) oraz Małgorzata Woźniak-Stefańska (nauczyciel matematyki) wzięło udział w obserwacji pracy w Almerii w Hiszpanii, podpatrując, jak wygląda praca na stanowisku nauczyciela jednej z tamtejszych szkół. Wyjazd został zorganizowany w ramach wymiany nauczyli w tzw. "Job shadowing". Przez 4 dni aktywnie obserwowałyśmy pracę hiszpańskich kolegów na zajęciach w klasach młodszych, różnych zajęciach przedmiotowych a także pracę w klasach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystko po to, aby podpatrzeć i przenieść sprawdzone wzorce, pomysły, metody czy formy pracy z uczniami z jednego środowiska do drugiego - w tym przypadku z Hiszpanii do Polski. Okazuje się, że system edukacyjny w Hiszpanii zauważalnie różni się od tego obowiązującego w Polsce. Obowiązek nauki w Hiszpanii mają dzieci i młodzież w wieku od 6 do 16 lat. Szkoła podstawowa trwa sześć lat (dzieci w wieku 6-12 lat), zaś średnia - cztery lata (młodzież w wieku 12-16 lat). Po jej ukończeniu uczeń utrzymuje certyfikat i podejmuje decyzję czy przez kolejne dwa lata będzie kontynuował naukę w szkole średniej, przygotowując się do podjęcia studiów, czy też będzie uczył się zawodu. W przeciwieństwie do Polski rok szkolny podzielony jest na trzy semestry: zimowy (wrzesień - grudzień), wiosenny (styczeń - przerwa Wielkanocna) i letni (po Wielkanocy - do końca czerwca). Wszyscy uczniowie przebywają w szkole od 8:00 do 14:00. - Szkoła, do której trafiłyśmy powstała 40 lat wcześnie, jest szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnymi, w której w klasach I – III obowiązuje nauczanie dwujęzyczne. Wszystkie lekcje dzieci mają prowadzone w 50% w języku hiszpańskim i w 50 % w języku angielskim. Szkoła zatrudnia nativespeakera, który uczy dzieci poprawnej wymowy i konstrukcji zdań. W szkole są również oddziały dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, gdzie uczniowie mają zajęcia prowadzone w grupach do ośmiu osób i tylko na niektóre zajęcia są włączani do normalnej klasy w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. W klasach I – III nie ma również systemu klasowo-lekcyjnego, a dzieci pracują we własnym tempie. Na terenie placówki znajdują się dwa boiska sportowe, na których uczniowie ćwiczą w czasie lekcji wychowania fizycznego, ale też aktywnie spędzają czas wolny podczas przerwy międzylekcyjnej, trwającej 30 minut. Z niektórych rozwiązań warto skorzystać w Polsce Największe wrażenie zrobiło na nas nauczanie dwujęzyczne. To bardzo ciekawa innowacja, którą warto wprowadzić, by osiągnąć lepsze efekty w zakresie znajomości języka, ale też integracji kulturowej. Świetnym pomysłem było również zatrudnianie nativespeakerów, którzy opłacani byli ze specjalnych programów i pomagali nauczycielom utrwalać poprawną wymowę i właściwe konstrukcje gramatyczne. Kolejną ciekawostką był również sposób prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Na zakończenie nauczyciel prosił uczniów, by położyli się na podłodze i puszczał im opowiadanie stosując bajkoterapię, jako formę wyciszenia. Bardzo spodobało nam się również używanie małych, bajkowych postaci, które nie lubią hałasu. Każdy uczeń w klasach młodszych i przedszkolu otrzymywał swojego stworka i jeżeli podczas lekcji zachowywał się zbyt głośno, musiał go oddać do plastikowego pudełka (więzienia). Uwolnić go mógł jedynie wtedy, jeżeli podczas kolejnych zajęć zachowywał się właściwie. W Hiszpanii kładzie się również ogromny nacisk na rozwijanie zainteresowania czytaniem. Każdy uczeń poświęca w ciągu dnia pół godziny na czytanie indywidualne lub też bierze udział w zajęciach czytania grupowego (w młodszych klasach). Biblioteka szkolna tętni życiem, a dzieci czytają tam nie tylko lektury szkolne, ale również inne utwory. Duże wrażenie zrobiły na nas również zasady bezpieczeństwa przestrzegane w szkołach, również średnich - wysokie mury ogradzające placówki, nauka w stałych godzinach (8:00-14:00) czy brak możliwości opuszczenia terenu szkoły przez ucznia między zajęciami, ale też brak możliwości wejścia kogokolwiek z zewnątrz na teren szkoły. W czasie "job shadowing" miałyśmy również okazję do podzielenia się informacjami na temat naszej szkoły, Gminy Ogrodzieniec oraz polskiego systemu edukacyjnego. W tym celu przygotowaliśmy materiały promocyjne pokazujące zabytki naszej okolicy. Natomiast popołudnia spędzałyśmy na zwiedzaniu Almerii i poznawaniu zaplecza kulturowego i gastronomicznego Hiszpanii. Niewątpliwą zaletą miasta jest malownicze wybrzeże z rozległą promenadą czy urokliwe uliczki z barami serwującymi tapas (tradycyjne hiszpańskie jedzenie). Z pewnością miasto ma wiele do zaoferowania dla osób unikających zgiełku wielkich turystycznych miast. Z murów i wież Alcazaby (dawnej twierdzy Maurów) roztaczają się piękne widoki na miasto i morze, a pod ziemią znajduje się system schronów i korytarzy, które były używane przez mieszkańców podczas nalotów samolotowych w okresie wojny. Miasto urzeka również pięknym oświetleniem, fontannami oraz uroczymi skwerkami służącemu odpoczynkowi, gdzie tętni towarzyskie życie Alemrii. Podczas pobytu ustaliłyśmy również zasady naszej dalszej współpracy ze szkołą z Almerii, obejrzałyśmy miejsce, gdzie zakwaterowani będą uczniowie podczas wymiany młodzieży, a także ustaliłyśmy wstępny plan wizyty oraz współpracy na platformie etwinning. 4-dniowy pobyt w Hiszpanii dał nam świeże spojrzenie na edukowanie młodzieży, pokazał zupełnie nowe pomysły na prowadzenie zajęć lekcyjnych, które zamierzamy wykorzystać w naszej codziennej pracy. #Erasmus+

12

GRU

2023

60

razy

czytano

74/744

spryczow.ogrodzieniec.pl

Galeria

Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.
Logo serwisu.

Dane szkoły

 

Szkoła Podstawowa w Ryczowie
42-440 Ogrodzieniec
ul. Armii Krajowej 26
woj. Śląskie

Logo serwisu.

Kontakt

 

sp.ryczow@ogrodzieniec.pl
32 67 320 16

Logo serwisu.
Zdjęcie: Gmina Ogrodzieniec.
Zdjęcie: Preloader. Zdjęcie: Preloader.

Przewiń stronę na samą górę.

Szkoła Podstawowa w Ryczowie

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:

Zdjęcie:
Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia